Dagboek

Het weer was tijdens ons bezoek fantastisch. Wij waren er de eerste twee weken van augustus. De toeristen die we troffen waren vooral afkomstig uit Frankrijk zelf. In de streek zelf troffen we nauwelijks Nederlanders.

Na een reis met tussenstop in Verdun en overnachting in Reims (beide aanraders overigens) aangekomen in het pittoreske Cunfin. (Een tip voor degene die net als wij met een TomTom rijden; voer de straatnaam Rue des Roises 6 in).

De twee weken die volgden waren heerlijk. Een fantastische omgeving met veel aardige kleine Franse dorpjes, waar de Fransen erg hun best deden mijn negatieve vooroordelen weg te werken. In ons gebrekkige Frans hebben we genoten van alles wat de Champagne streek te bieden heeft. Bij verschillende kleine champagne huizen werden we allervriendelijkst ontvangen, mochten we alle soorten champagne proeven en kochten we uiteraard wat aandenkens voor thuis. Het is echt een aanrader om vooral bij de kleinere champagnehuizen aan te bellen. Ze hebben minder diversiteit in het aanbod, maar dat maken ze ruim goed met de geïnspireerde verhalen en de passie voor hun champagne.

Een absolute must is het bezoeken van de stad Troyes. Bij de plaatselijke VVV is een bonnenboekje verkrijgbaar met een passe-partout voor de meeste musea in Troyes, alsmede een champagneproeverij en andere lokalen lekkernijen. De stadswandeling, de vele kerken en aardige musea hebben ons twee dagen goed vermaakt. De outletcentra die gevestigd zijn in de buitenwijken van Troyes zijn niet direct een aanrader, behalve het outletcentrum van MacArthur Glenn.

De Abdij van Clairvaux, een voormalige cisterciënzerabdij, is aardig. Het klooster is inmiddels een zwaarbewaakte gevangenis waar onder andere de terrorist Carlos zit opgesloten. Doordat het terrein van het ministerie van justitie is, mag je het alleen bezoeken onder leiding van een gids en moet je een paspoort meenemen. De rondleiding geeft een aardig beeld van het gevangenisregime in de negentiende en een groot deel van de twintigste eeuw.

Plaatsen als Chaumont, Ricey, Chaource, Bligny zijn aardig en kan je prima in een mooie rondrit opnemen, maar zijn de reis zelf niet waard. Hostellerie Montagne in Colombey-les-Deux-Églises is uiteraard zeker de reis waard, let op de openingstijden en reserveer van te voren! Bij het huisje heerlijk genieten van het goede Franse vlees en de prima vis en groenten van de barbecue is ook zeker aan te raden. Heerlijk in alle rust genieten van champagne en heerlijke etenswaren vormen keer op keer hoogtepunten!

Kortom, Cunfin is een prima uitvalsbasis om een groot gedeelte van de Champagne en een gedeelte van de Bourgogne te verkennen.

Wouter en Anne

PS: Jos, dank voor alles!

Hallo Jos,

We hebben een heerlijke week gehad. Een beetje te heet… 36 graden !!! Daardoor hebben we niet zoveel kunnen fietsen en lange wandelingen kunnen maken. We hebben alles gezien, wat je ons had aangeraden. Geweldig, lekker iedere dag gelunched, heerlijk.

Het huisje is geweldig. Heerlijk bed !!! Je begrijpt dat we de kachel niet hebben gebrand. In het huis was het lekker koel.

Het enige jammer vonden we dat er zoveel brandnetels groeiden. We prikten ons regelmatig. We hoorden dat de tuinman het gras ging maaien. Jammer dat hij dit niet eerder deed (een kleinigheidje).

Voor de rest was alles prima voor elkaar.

Bedankt en groet,
Koos en Vera

In juni Jos ontmoet tijdens onze tocht langs Haagse tuinen. Hij maakte ons erg nieuwsgierig naar zijn huis in Cunfin waar hij zo enthousiast over vertelde en zo kwam het dat wij in oktober onderweg gingen naar Cunfin.

Na toch wel een behoorlijke autorit kwamen wij terecht in Charcenay Chapelle, waar wij even de benen hebben gestrekt rondom het kasteel en vervolgens boodschappen hebben gedaan in de supermarkt. Daarna was het nog maar een kleine afstand naar Cunfin. In het dorp raakten wij even de weg kwijt, maar de vriendelijke dorpsbewoners wisten ons onmiddellijk te vertellen waar het huis van "Sjos" was.

Na wat gestoei met de deurkruk (handel moet eerst naar boven en dan de sleutel omdraaien!) ging de deur van het huis toch open. Het huis is prachtig, zeer smaakvol ingericht en je voelt je er meteen thuis. De eerste dag hebben wij nog tot 8 uur buiten kunnen zitten op het terras en de rustige omgeving onder het genot van een glas wijn in ons op kunnen nemen. 's Avonds had de houtkachel het huis binnen een mum van tijd op temperatuur.

De volgende dag naar de markt in Essoyes, de markt houdt na vier kraampjes al op, maar het dorpje en het kasteel zijn de moeite waard om te bekijken. 's Middags zijn wij gefietst naar Fontette, waar het auroma van de champagne je tegemoet komt.

Dag drie stond in het teken van het bezoek aan Troyes, een prachtige stad waar je je met gemak een hele dag kunt vermaken. Inmiddels zaten we al aardig in een vakantieritme zodat we ook op dag 4 te laat waren voor de bakker, die al voor tienen in het dorp kwam. Gelukkig vonden we in het redelijk dichtbij gelegen, Montigny s/Aube ook een bakker en daarna zijn we gelijk doorgereden naar het kasteel in Dinteville, helaas niet toegankelijk, maar wel heel leuk om even omheen te lopen. 's Middags een van de wandelingen gemaakt die vanaf het gemeentehuis in Cunfin duidelijk staan aangegeven. Aan het eind van de dag een walnotenboom ontdekt in het dorp; heerlijk om de gekraakte walnoten even te roosteren op de houtkachel. Ondertussen ook nog appelmoes gemaakt van de appels van de boom die achter het huis staat.

Dag vijf naar Chaumont, naar de markt, een beetje gewinkeld en het stadje bekeken. Dag zes op de fiets naar de ferme de Beaumont, in kilometers niet ver van Cunfin, maar wel een hele klim! Er staan trouwens erg mooie foto's op de site van Cunfin van deze ferme in vervlogen tijden, helaas hebben wij die pas achteraf bekeken!

De laatste dag in Cunfin nog heerlijk genoten van de rust, de vriendelijke mensen, de heerlijke appels en walnoten en nog even een wandelingetje langs de Notre Dame. Op de terugweg nog de kathedraal van Reims bewonderd en vervolgens het plaatsje Laon, wat wij ook zeker kunnen aanraden. Kortom: het was heerlijk in Cunfin!

Na moeiteloos de weg gevonden te hebben (Tom-Tom!) arriveerden wij in Cunfin. De grange was helemaal zoals Jos ons verteld had en viel absoluut niet tegen. Smaakvol, compleet ingericht. Het was snikheet en we snakten naar een lekker biertje. De plaatselijke dorpskroeg was niet helemaal wat wij ons daarvan voorgesteld hadden, maar onze dorst was in ieder geval gelest!

Omdat we niets hadden meegenomen zijn we ’s avonds gaan eten in Le Cannotier in Essoyes, (het enige restaurant in de nabije omgeving dat open was) waar we een prachtig uitzicht hadden.

Na een heerlijke nachtrust in het prachtige bed vonden we op maandagmorgen helaas het supermarktje van Cunfin gesloten, dus zijn we zonder ontbijt gaan fietsen naar Essoyes. Schitterde omgeving. Daar hebben wij koffie en een croissant genuttigd. Aan de rivier ligt een leuk restaurantje, waar je heerlijk kunt lunchen voor weinig geld en dat deden wij natuurlijk met een lekker glas champagne vooraf en een karaf (koude!) rode wijn bij het eten. Dat is ons zo goed bevallen dat wij er diverse keren hebben geluncht. Een geweldige plek!

Terug fietsen viel behoorlijk tegen. Iedere morgen zijn we dus per auto op pad gegaan. We hebben Troyes bezichtigd, champagne gedronken in les Riceys, heerlijk geluncht in Chaource, de markt in Bar sur Seine en de markt in Bar sur Aube bezocht. Heerlijke franse plaatsen en geen toerist te bekennen. En natuurlijk hebben we in Colombier les deux Eglises het monument en de woning van Charles de Gaulle bezocht. Bovendien hebben we daar heerlijk gegeten in een mooie tuin.

Na de activiteiten en de lunch was het heerlijk vertoeven bij het huis. We hebben heel veel gelezen en lekker geluierd met een stokbroodje en lekkere kaas en paté en een wijntje. Kortom een heerlijke week. We hopen nog een keertje terug te gaan om de mooie wandelingen te kunnen gaan maken, want daar was geen tijd voor deze keer!